September vitaliteitsmaand, slaap, rust en balans

Gepost door Karin van Ulft op 14-09-2018

Waarschijnlijk weet je het al, september is bij mij vitaliteitsmaand. En slaap, rust en balans horen daar natuurlijk ook bij.

Ik weet nog zo goed hoe ik me voelde jaren geleden. Iedere morgen als ik op moest staan was dit een kwelling. Hoe kom ik deze dag door heb ik zo vaak gedacht. Wanneer kan ik weer slapen, was ook vaak een gedachte van me. Deze vicieuze cirkel was heel moeilijk te doorbreken. Want door het slapen en niet bijtanken was ik altijd moe maar deed ik ook weinig om me fitter te gaan voelen. 

Gelukkig ging er op een gegeven moment toch een knop om. Ik besefte ik dat ik zo niet goed bezig was. Door al het rusten werd ik niet fitter en energieker dus ik moest iets anders gaan proberen. Inmiddels weet ik heel goed wat voor mij werkt, en ik kan helaas geen garanties geven dat dit ook voor jouw werkt maar het is altijd te proberen.

Ga naar buiten, kom in beweging, als is het maar een klein blokje om, de frisse lucht in. Het zal je zo goed doen.
Slaap 8 uur, iets meer of minder kan ook. Doe eventueel een dutje ergens gedurende de dag maar blijf niet te lang liggen. Zeker als je merkt dat dit ten kosten gaat van je nachtrust. Dutjes doen en meer slapen werkt ook ‘verslavend’ in de zin dat je lichaam en geest er aan wennen dat dit normaal voor je is en je dit dus nodig hebt. Misschien heb je zo veel slaap niet echt nodig maar heb je wel behoefte aan rust en balans in je leven.

Even 1o minuten mediteren of met een kopje thee op de bank zitten kan je ook al weer energie geven. Misschien is dit wat je nodig hebt? Maak eventueel een overzicht voor jezelf over dingen die je energie geven en dingen die je energie kosten. Dan heb je altijd voor jezelf een lijst met dingen die jij kunt doen op het moment dat je even een beetje extra energie nodig hebt.

Voor mij is het vaak, even naar buiten, of iets voor mezelf doen. Daar knap ik weer helemaal van op. Maar ook mezelf toestaan om rust te mogen nemen, ik kan nog al streng voor mezelf zijn, wat me dan weer energie kost.
Voel daarom echt wat jij nu nodig hebt. Bedenk dat ons lichaam het goed doet met wat beweging en frisse lucht, hoe uitdagend en moeilijk dat misschien ook lijkt als je al moe bent.

Wat ook nog een tip voor je kan zijn, is hoe je slaapkamer is. Heb jij een rustige slaapkamer of heel druk. Heb je een tv staan en veel drukte om je heen of heb je net als ik een rustige slaapkamer, die fris is en waar ik lekker kan lezen voor het slapen. Met kleine veranderingen kun je ook op dit gebied heel veel bereiken.

Succes en slaap ze!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + 11 =